Timebeskrivelser Emijoly Vennesla og Kristiansand.

 

Yoga Relax: Terapeutisk og rolig yoga for alle nivåer.  Vi er for det meste i sittende eller liggende posisjoner.Timen passer for alle.

Yin: Yin yoga er en myk, rolig og meditativ form for yoga, der de fleste øvelsene gjøres sittende og liggende på gulvet. Vi jobber blandt annet med spenninger som sitter i hofter, skuldre, ben, bryst og rygg. Ved at vi uanstrengt holder hver posisjon over lengre tid, arbeider vi dypt i muskelvev, ledd og bindevev og stimulerer energiflyt og blodsirkulasjon til disse områdene. I dynamisk yoga engasjeres og tøyes hud og muskler, mens i Yin yoga er musklene avslappet slik at man kommer i kontakt med og løser opp i spenninger i ledd og bindevev som omslutter og støtter musklene. Yin yoga gir ro i kropp og sinn, slik at du kan bli mer tilstedeværende og konsentrert i hverdagen.

Klassisk Yoga: Hatha inspirert time. Hatha kalles ofte klassisk yoga - en av de opprinnelige hovedgrenene. Formen er utgangspunktet for mange av de nyere variantene. I hathayoga forenes den mannlige og kvinnelige siden, sol (ha) og måne (tha), ved å gjøre fysiske øvelser og pusteøvelser som stimulerer de to sidene av kroppen like mye.

Dynamisk Flow: For deg som vil jobbe litt ekstra med styrke og kjerne, og kan like kreative, sammensatte og utfordrende bevegelser

Ashtanga: Ashtanga yoga er en kraftfull yogaform med nøye sammensatte øvelser som blir gjort i en bestemt rekkefølge (serie). Musklene blir aktivert på en naturlig måte og en spesiell pusteteknikk blir brukt som et viktig redskap gjennom øvelsene. Timen gir god fysisk trening med sine sekvenser av styrkende øvelser og krevende stillinger som du fordyper deg i. Den fysiske gevinsten av øvelsene speiles også i en mental gevinst i form av at man oppøver konsentrasjon, utholdenhet og ro. Frigjøring av stramme muskler rundt brystkassen, skuldre, hofte og lår vektlegges.

Yin Yang:En kombinerert time med noe dynamisk yoga (Yang), hvor vi styrker kroppen med flytsekvenser, etterfulgt av en rolig Yin yoga sekvens. Yang retter seg mot bruk av musklene våre, og utvikler styrke, stamina og fleksibilitet. Mens Yin retter seg mer mot bindevevet i kroppen, og hjelper til å gjenvinne bevegelighet og fleksibilitet. I tillegg stimulerers energikanalene /meridianene og deres tilknytning til de aktuelle organene i kroppen. Yin og Yang representerer motsattheter, men i like stor grad komplementerende kvaliteter. Yang er aktivitet, mens Yin nærer aktiviteten

Nidra: Yoga Nidra er en systematisk metode for å oppnå fullstendig fysisk, mental og emosjonell avslappning. Under praksisen av yoga nidra kan det virke som du sover, men bevisstheten din opererer på et dypere nivå. Du kommer til et sted mellom søvn og våkenhet, og her kommer man spontant i kontakt med under -og ubevisstheten. Yoga nidra kan hjelpe med å utvikle hukommelsen, økt kunnskap og kreativitet og forandring av deg selv (fysisk, mentalt og emosjonellt). Du blir mer avslappet, fornyet og klar til å takle livet som det kommer.

Pilates Express: En full pilates time på kun 30 minutter. Tar for seg alle musklene i kroppen. Passer fin for deg som har rygg, skulder, nakkeskade. Og deg som vil blir sterkere og er helt frisk.

Vinyasa/Yoga Energy: Vinyasa inspirert time. Vinyasa er en metode hvor de fysiske yogastillingene settes sammen til flytende sekvenser, med fokus på samkjøring mellom pust og bevegelse. Yoga Energy  gir en god overgang fra nybegynnernivå til mer avanserte klasser. Timen er egnet for både nybegynnere og mer viderekomne studenter. Middels Fysisk.

Yoga Strong: Vær forbredt på å svette og ha det gøy. En time som jobber med de mer fysiske yogastillingene. Inspirert av Ashtanga og Vinyasa. Passer for alle. Du må bare jobbe ut i fra der du er.

 Medisinsk Yoga: Dette er en rolig og terapeutisk form for yoga, som du kan følge uansett fysisk form og eventuelle helseutfordringer.
I yogisk perspektiv er det når vi er i ubalanse at sykdom og lidelser oppstår.
I Medisinsk Yoga for alle jobber vi generelt for å skape balanse gjennom pust, fysiske øvelser i rolig tempo, avspenning og meditasjon.
Dette kurset er balsam for kropp og sinn. MediYoga-Medisinsk yoga for alle kjøres både som nybegynner, videregående og øvet.

Pilates: Pilates er funksjonell trening der flere muskelgrupper aktiveres i en og samme øvelse. Pilates fremste mål er å gjenopprette ryggradens naturlige kurve. Naturlig holdning bidrar til bruk av kroppen på en optimal måte uten å skape unødvendige spenninger. Sentrering og stabilisering er kjernen i pilates, og målet er å bygge opp et sterkt kjernepunkt. Passer for alle.

Barre: Kombinerer elementer fra pilates og dans. Timen er designet til å styrke hele kroppen, ikke bare core musulaturen men også armer og bein. Ordet Barre referer seg til stanga dansere benytter og holder seg i når de trener sine pliere.  En morsom time, koreografert til musikk. Ingen danse erfaring etter strutte skjørt nødvendig .

Tabata: Høy intensitet intervall trening. En svært effektiv styrketime der du får trent hele kroppen på 30 minutter. Du konkurrerer med deg selv og dine mål. Øvelser som burpee, mountain climber, jumping jack, push up og masse andre øvelser hentet fra yoga og pilates. Du jobber alt du kan i 20 sekunder og 10 sekunder hvile i åtte intervaller før du får 2 minutter pause mellom hver tabata.

Mor og Barn Pilates 8 ukers kurs: Pilates bygger effektivt opp kroppen igjen etter graviditet og fødsel. Få magemusklene på plass, bli sterkere og få en flott holdning – bli en sterk mamma!

Yoga for Gravide 6 ukers kurs: Detter er en rolig yoga time med fokus på avspenning og øvelser som egnes spesielt for deg i tiden som gravid. Kurset kan hjelpe deg å forstå og å bli kjent med den nye kroppen din i denne spennende fasen. Økt energi og bedre kontakt med pust er noen av resultatene vi håper du kan oppnå. Med et felles mål om å forberede kroppen til fødsel, vil det bli tatt hensyn til hver enkeltes behov gjennom tilrettelagte øvelser.