3 gode tips for å holde fokus gjennom yogatimen.

Noe av det vanskligste for meg da jeg begynte med yoga (og fortsatt innimellom) er å holde fokus gjennom yogatimen.  

Det kunne gjerne begynne før timen, ved at jeg enten har spist for mye eller drukket for mye kaffe gjennom dagen. Så ruller jeg ut matten og innser jeg ikke hadde vasket den godt nok, jeg ser jeg burde ha stelt føttene, planlegger hva vi skal ha til middag i dag (noen ganger resten av uken), kommer på jeg burde gjort noe på jobb. Ser på personen ved siden av meg og skulle ønske jeg var flinkere til å gjøre mer yoga, kanskje ikke skulle spist den 250 g. sjokoladen i går, begynner å planlegge mitt nye og bedre liv. Og vips (etter å ha sett X ganger på klokken) er yogatimen over. 

Noen som kjenner seg igjen?

Så her er noen tips på hvordan lettere holde fokus gjennom yogatimen.

  •  Formål, I det du ruller ut matten og forbreder deg for timen, ta deg et øyeblikk til å tenke på holdningen din. Er du stresset og ufokusert? Sett et fomål med timen. Sett ditt mentale fokus allerede nå. Hvorfor er du her? Så lukker du øynene og tar deg noen sekunder på å finne en grunn til du kom på nettopp denne timen og hva du ønsker å få ut av den.
  • Drit i naboen. Det er lett og føle seg mislykket og "dårlig" når du er den eneste i klassen som må ha masse hjelpemiddler for å komme inn i en stilling, eller ikke kommer inn i en stilling i det hele tatt. Det er også lett og føle seg "vellykket" når du er den eneste som kommer inn i en stilling (og føler deg sykt kul). Ingen av delene er bedre enn den andre. Trikset her er å være "ikke-dømmende" ovenfor degselv. Ha et begynnersinn. La hver stilling være som om du aldri har gjort den før og bli kjent med hvordan kroppen og tankene dine fungerer (i dag) i denne stillingen. Kjenn hvordan du balanserer i dag, hvordan du puster i stillingen, og hvilke muskler som kjennes korte eller avslappet. Ha fokus på hvordan denne asana/stillingen kjennes ut i din kropp.
  • Oppmerksomhet. Det du får ut av en yogatime er litt det du putter inn i den. Desto mer oppmerksom du er gjennom timen vil du lære mer og få bedre utbytte av timen. Selvsagt er ikke dette lett. Det er utallige grunner til å miste oppmerksomheten gjennom timen, både indre og ytre grunner. Uansettt, det er dette yogapraksis er. Det å lære seg å være oppmerksom på øyeblikket. Nåtid.

I timen betyr dette at du må være oppmerksom både på det yogalæreren din sier og hva som skjer når du gjør det. Det betyr at du er oppmerksom på hvordan du står, hvordan du puster, hvor energien og tankene dine er i hver asana/yogastilling. Mest viktig er det å ikke sammenligne deg med naboen, yoga er en læringsprosess. Ikke en skjønnhetskonkurranse, OL, VM eller din måte å klatre på jobbstigen. Jeg pleier ofte å si, det er ikke hvordan du er i stillingen som betyr noe. Det er hvor oppmerksom du er i den akuratt nå.